För företag

Om ni som företag är intresserade av att komma i kontakt med studenter, så finns det möjlighet till samarbeten. Det finns en mängd aktiviteter som vi kan göra tillsammans, om ni vill veta mer kontakta naringsliv@logistiksektionen.se

Alumner

Namn: Ilda Druskic.  
Utbildning: Flygtransport & logistik, examen 2019.
Arbete: Konsult inom logistik på Combitech. Mitt uppdrag är för närvarande på Saab som huvudplanerare för stridsflygplanen Gripen och T-7 och i mitt uppdrag ingår att läsa Combitechs erfarenhetsutvecklande program Combitech Talent Program. 

Hur ser en typisk arbetsdag ut?  
Oj, jag skulle nog säga att jag inte riktigt har en typisk arbetsdag. Som huvudplanerare är mitt primära ansvar att skapa optimala produktionsprogram för flygplanen och se till att det fullföljer våra kontrakt samt implementera det i vårt affärssystem. När jag inte sitter med produktionsprogram arbetar jag uppdragsbaserat vilket innebär att jag tar mig ann de mesta som rör produktionen av flygplanen. Grundläggande handlar mina uppdrag oftast om att utveckla och effektivisera produktionen vilket gör att jag många gånger kommer i kontakt med konstruktion och utveckling av flygplanen – alltså det som händer innan den faktiska produktionen kommer igång. 

 

  

Jag har också ett internationellt ansvar som handlar om att jag hanterar uppdrag och frågor som berör utländska kunder. Ansvaret innebär bland annat att vårda relationer och se till att bygga upp ett bra samarbete för att både företaget och kunden ska bli nöjda i slutändan. Hos den utländska kunden kan det ibland handla om att start upp en ny fabrik som ska tillverka delar till stridsflygplanen till att få ihop flödet av material tvärs över världen och tillbaka eller så kan det handla om att utbilda personal inom planering. Ett annat exempel på uppdrag är skolflygplanet T-7 där Saab ska tillverka ett stridsflygplan tillsammans med Boeing. Saab håller på att bygga upp och start en ny fabrik i USA och min roll i uppdraget innebar att stötta upp med indata för att simulera den nya fabriken samt skapa produktionsprogram som visualiserar hur en produktion kommer att se ut. 

 Som konsult har jag också möjligheten via Combitech att läsa Combitech Talent Program som ger mig möjligheten att utvecklas m.h.a. mer mjuka ämnen som man inte riktigt fick lära sig på universitetet. Den mjuka biten är exempelvis att lära sig reflektera för att kunna utvecklas, retorik och coaching. Till det läser man även en del tekniska kurser, vilket gör det till ett ypperligt tillfälle att bygga på sin kunskapsbank samtidigt som man jobbar. 

På Combitech finns det en hel del grupper eller nätverk man kan gå med i. Jag är exempelvis ordförande för Combitech Connect Öst som marknadsför företaget, går på mässor eller håller i egna evenemang till förmån för rekrytering. Jag tillhör även ett projektledarskapsnätverk som ses för att diskutera projektledning, olika typer av metodiker m.m. Några andra exempel är tekniska bokcirklar, crossfit eller innebandy. Lite liknande föreningarna som fanns på universitetet när man pluggade.

Vad är det mest utmanande med ditt jobb?
Ibland handlar min roll mycket om att koordinera människor och få dem att samtala och samarbeta och den främsta utmaning skulle jag nog säga är att få människor att kommunicera. En oerhört enkel sak att säga men bland de svåraste att genomföra.

Huvudplanen för stridsflygplanen styr inte bara produktionen utan hela Aeronautics, innebär att rollen är väldigt bred och man är spindeln i nätet. Som spindeln i nätet är den största utmaning att få alla parter nöjda i alla uppdrag och frågor som dyker upp. Att skapa en optimal produktion med mycket bivillkor är inte alltid det enklaste. 

En annan stor utmaning att hålla en balans mellan mina arbetsuppgifter på Combitech och på Saab. Min roll som huvudplanerare har en stor variation, något som jag också sökte mig till när jag tog examen. Men det sätter också stor press på en själv att kunna strukturera och prioritera rätt i sitt arbete för att leverera. Allt detta ska balanseras med mina övriga arbetsuppgifter på Combitech, som exempelvis att läsa programmet CTP, delta i olika nätverk eller hantera min grupp som ska marknadsföra konsultföretaget. 

Vad fick dig att välja din utbildning?
Jag hittade först utbildning för länge sen när man kund bli flygledare via programmet. När jag väl hade tagit studenten och skulle söka in så fanns inte möjligheten kvar att bli flygledare. Istället läste jag på mer om programmet och tyckte det lät intressant och något som skulle kunna passa mig. Jag jobbade på den tiden på Ica och började allt mer se oeffektiva arbetssätt för att lasta in och förvara mat på lagret, eller att arbeta på som fick mig att ta beslutet att söka. Nu i efterhand visa det sig vara en perfekt match – jag och logistiken. Jag älskar det jag gör idag och ser fram emot vad framtiden har att erbjuda.

Namn: Charlotte Eriksson.
Utbildning: Kommunikation, Transport och Samhälle (KTS) – Master inom Trafik och logistik, examen 2019.
Arbete: Global logistikutvecklare på produktintroduktion på chassi monteringen på Scania Group.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
Som global logistikutvecklare ser mina arbetsdagar väldigt olika ut, men det börjar nästan alltid med daglig styrning på morgonen med min grupp. En del dagar har jag möten i princip hela dagen, andra dagar har jag nästan ingen möten alls så då kan jag till exempel jobba med olika beräkningar och utredningar som jag ska leverera i projekten jag jobbar i.

  

Då kan jag till exempel räkna på logistikkostnader kopplat till nya produkter, eller om vi har några investeringsbehov i de projekten jag jobbar i. Sen är det att allmänt koordinera olika logistikfrågor i projekten som jag jobbar i, så ja, det är väldigt blandat och olika från dag till dag.

Efter utbildningen gick jag ett traineeprogram som heter Scania engineer program, då fick jag göra 3 olika rotationer inom Scania innan jag började jobba på positionen jag har idag. Vilket är global logistikutvecklare på produktintroduktion på chassimonteringen, det är innebär egentligen att vi jobbar globalt för att säkra introduktioner av nya produkter på våra bussar och lastbilar. Scania har flera fabriker som slutmonterar lastbilar och bussar. Min avdelning ser till att vi hittar en global lösning som vi också verifierar innan de nya produkterna börjat serieproduceras.

Vad är det mest utmanande med ditt jobb?
Att zooma ut och se hela bilden för att förstå hur beslut och förändringar kommer att påverka alla delar av företaget, eftersom att Scania är så stort. Sen är det också att jag jobbar med många olika saker, jag måste ställa om snabbt och sätta mig in i nya grejer. Jag fokuserar inte på ett projekt i taget och gör klart det, utan det kan vara en timme med ett projekt och sen nästa timme ett helt annat möte i ett annat projekt.

Vad fick dig att välja din utbildning? 
Det var inte självklart att jag skulle läsa till civilingenjör från början, jag inte läste natur eller teknik på min gymnasielinje. Jag läste lite extra kurser på komvux efteråt för att få bredare behörighet till universitetet. Jag visste att jag ville jobba med något inom hållbarhet och miljöfrågor och halkade in på civilingenjör och KTS, det har jag inte ångrat alls sen jag började och är fortfarande jättenöjd med utbildningen.

Namn: Therese Wilson.
Utbildning: Kommunikation, Transport och Samhälle (KTS) – Master inom Trafikinformatik, examen 2016.
Arbete: Trafikanalytiker på SWECO.

 Hur ser en typisk arbetsdag ut? 
Ja, jag är ju då konsult och då jobbar man ofta i flera olika projekt samtidigt. De är lite varierande i storlek. Vanligtvis så jobbar jag kanske i 3-4 projekt samtidigt, så jag försöker ha en plan för veckan över ungefär vad jag ska göra och när jag ska göra det för att få ihop allt.

En vanlig dag blir det en hel del möten. Det är mycket avstämningar som ska ske inom projekten, både gällande förutsättningar och hur man ligger till och resultat under tidens gång. I min roll som trafikanalytiker jobbar jag med trafikmodeller och att ta fram prognoser. 

 

En stor del av arbetstiden lägger jag på att bygga modeller, både på en mer detaljerad nivå i mikrosimuleringsprogram men också på makronivå i lite mer stadsövergripande perspektiv. När jag väl har byggt modellerna så sker själva analyserna av olika åtgärder och förändringar. En stor del av jobbet ligger också i att kunna presentera och ta fram det viktiga i resultaten. Modellerna används ofta som beslutsunderlag för både privata, statliga och kommunala kunder. Man tar in konsulter för att köpa en kompetens som man oftast inte har och därför är det viktigt att vi som konsulter kan förmedla resultaten på ett pedagogiskt sätt, kunna lyfta fram det som är viktigt. 

Med hur länge, alltså hur lång är en vanlig dag för dig, typ?
Jag strävar ju efter att den ska vara 8 timmar, men det är ju lätt att det blir mer än så. Det är lätt att sitta och hela tiden försöka göra förbättringar. Just modeller är komplexa, det går ju aldrig att få dem att motsvara verkligheten exakt. Det går alltid att skruva lite till på olika saker och testa och se om man kan få det att bli lite bättre, så det går ju att lägga väldig mycket tid. 

Vad är det mest utmanande med ditt jobb? 
Som konsult handlar det mycket om tid då kunderna köper mina timmar. Inför ett nytt projekt så ska man alltid lägga upp en tidsplan där man uppskattar hur lång tid det kommer ta och vad det kommer kosta. Sen så ska man ofta samverka med andra kompetenser, olika personer inom projekten och leverera på utsatt tid. Det blir mer eller mindre utmanande beroende på projektens storlek.

 Jag arbetar med modeller som bygger väldigt mycket på indata och det kan vara väldigt varierande nivå på det som finns tillgängligt. Det varierar också hur mycket data man är beredd att ta fram för de olika projekten, för det kan vara ganska kostsamt att ta fram ny data och det kan behövas väldigt mycket information för en representativ modell. Det är också väldigt svårt att göra avvägningen när en modell är tillräckligt bra med tanke på det utbudet av data som man har. Kvaliteten på resultatet följer kvaliteten på indata och därför är själva databiten är en ganska stor utmaning i jobbet som analytiker.

Det är upp till kunderna att avgöra hur mycket pengar de är beredd att lägga på data för att kunna få bättre resultat.

 Vad fick dig att välja din utbildning? 
Jag har länge varit intresserad av just samhällsbyggnad och samhällsplanering. Jag tycker att det stora perspektivet är väldigt intressant, just att se hur en stad fungerar som helhet. Egentligen var det en slump att jag hamnade på just KTS-programmet, men jag letade helt enkelt upp de olika utbildningarna inom det här området och sen så fastnade jag för Norrköping och Liu.

Jag visste inte från början att det var just trafik som jag skulle intressera mig mest av men det kom med tiden. Under de 3 första åren så får man ju en ganska stabil och bred grund att stå på inom både trafik, logistik och telekommunikation så jag tycker att jag fick ganska mycket tid på mig att kunna hitta det som jag tyckte var intressant.

 

Namn: Märta Berggren.
Utbildning: Samhällets Logistik, examen 2018.
Arbete: Haugen-Gruppen AB, Supply Planner.

Hur ser en typisk arbetsdag ut? 
Ja, det är en bra fråga, lite olika, oftast börjar jag med att kolla mailen och ser vilket som är mest akut och vilka frågor som har kommit in sen man stängde ner datorn från dagen innan. Checkar lite status på leveranser som är på väg in,  kollar om vi har fått det vi ska, om det måste läggas några nya inköp, om de måste flyttas eller bara om det är problem med någonting.

 

 Sen är det oftast börja beta av puckar som man jobbat på under tidigare dagar som fortfarande behandlas och sen så tillkommer ju mycket nytt under dagen. Jag skulle säga att det finns ingen typisk dag då alla dagar är lite olika men det består väl i stora drag av att lösa problem, så att vi får hem leveranserna i tid och även lägga nya ordrar.

Jag jobbar 7 till 16 istället för 8 till 17 för jag har den möjligheten att välja och det är då vårt lager jobbar så det är lite bättre att finnas tillgänglig för dem hela deras arbetstid. 

Haugen-Gruppen är en distributör inom dagligvaruhandeln och restaurang. Vi köper in livsmedelsvaror från hela världen och säljer till kunder inom livsmedelsbranschen både inom restaurang, skolkök mm, men även till vanliga butiker.

Vad är det mest utmanande med ditt jobb? 
Jag skulle säga att livsmedelsbranschen är väldigt snabb bransch att det svänger väldigt fort. 

Helt plötsligt kommer Corona och alla bunkrar pasta eller andra varor och då ska man försöka få hem dessa så snabbt som möjligt med de ledtider som finns för produktion och transport. Att försöka få ihop det är den största utmaningen skulle jag säga och att få till kommunikationen mellan alla olika led, både de som sitter med kampanjerna ut till kunder och konsumenter. Att vi får rätt information så att vi hinner få hem varorna och att leverantören hinner producera, det är nog de som är den största utmaningen. 

Vad fick dig att välja din utbildning?
Jag får nog tacka min gamla gymnasielärare där tror jag. Jag hade inte alls tankarna på att jag skulle läsa logistik egentligen så det var mitt andrahandsval faktiskt om jag ska vara helt ärlig. Så det var nog lite tur att jag inte kom in på mitt förstahandsval, har jag ju insett nu i efterhand. Men jag tycker att det blev väldigt bra. Jag var inte så sugen på att flytta från Norrköping. Min gymnasielärare tyckte jag skulle söka, så då gjorde jag det och kom in, ibland ska man ha lite flyt. 

 

Namn: Oscar Engberg
Utbildning: Samhällets Logistik, examen 2018.
Arbete: GDL Transport AB, Transportledare, Linköping

 

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
Jag kan börja med att kort säga att GDL är ett företag som tillhandahåller transporter av olika slag. Jag transportleder bilar som tömmer slambrunnar och gör diverse olika spoljobb, exempelvis vid stopp i avlopprör. Mycket utav arbetet som dessa bilar gör är kommunuppdrag som GDL åtagit sig.

En typisk arbetsdag som transportledare är främst att se till att mina chaufförer jag transportleder har jobb att göra och att de jobben dem ska göra är planerade på bästa möjliga sätt, både vad det gäller arbetsuppgift och logistik, dvs. att rätt person, gör rätt jobb, i rätt ordning.

Vidare jobbar jag mycket med problemlösning mot kunder, chaufförer och uppdragsgivare, samt även bokningar från kunder. Till sist lägger jag mycket tid på att fakturera, då vi saknar en administratör som sköter den biten.

Vad är det mest utmanande med ditt jobb?
Just nu är det mest utmanande att se till att uppdragsgivarna blir nöjda gentemot de kontrakt vi skrivit med dem, då det är mycket som inte fungerat innan jag började. Detta försöker jag ta tag i, och vi gör sakta men säkert framsteg.

När jag började var ruttplaneringen ett stort problem, då det inte fanns någon tydlig struktur i hur de tidigare transportledarna gjorde detta. Det tog jag tag i och började göra körlistor som chaufförerna kör efter, vilket har ökat effektiviteten ansenligt. 

Vad fick dig att välja din utbildning?
Det var när jag jobbade på McDonalds. Jag var skiftledare och tyckte det var svårt att få någon bra effektivitet i arbetet. Jag märkte att de dagarna där jag lyckades få en bra struktur med mängden arbetare och deras positioner att allting fungerade väldigt mycket bättre. Då tänkte jag att logistik nog var rätt intressant.

Namn: Elias Strandell
Utbildning: Flygtrafik & Logistik, examen 2015
Arbete: System- och processutvecklare, konsult på Siemens Industrial Turbomachinery AB, Finspång

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
När jag kommer till jobbet vid 08 och har startat upp börjar dagen med en kort daglig styrning, där vi samlas mina kollegor, vår chef och chefer från närliggande avdelningar och gör en avstämning hur verksamheten fortskrider och om några problem uppstått senaste dygnet.

Efter det är det väldigt varierande vad som sker, men oftast innehåller min dag mycket möten med andra människor i olika forum och projekt. Då Siemens är ett globalt företag är många möten av internationell karaktär. När jag inte har möten har jag oftast projektuppgifter eller egna projekt jag arbetar på, där jag senaste tiden till exempel jobbat med nyckeltal i vår organisation och hur dessa presenteras rent grafiskt i vårt analysverktyg.

Min arbetsdag tar vanligtvis slut vid 16.30, men det varierar ibland tidigare och ibland senare beroende på arbetsmängd. 

Vad är det mest utmanande med ditt jobb?Framförallt är det en utmaning att hitta en fungerande struktur att jobba efter. Min roll blandas in i många olika arbetsuppgifter vilket gör ett en struktur är enormt viktig att ha då arbetsuppgifterna kan vara helt skilda från varandra.

Dessutom är det en utmaning att hitta balansen i vilken service jag ska ge till kollegor både internt och externt. Skulle jag hjälpa alla med allt som jag blandas in i skulle min tid ätas upp av det och jag skulle inte ha tid över att leverera egna resultat till min avdelning. Därför är det viktigt att hitta var man ska dra gränsen för där man ska vara behjälplig mot där man uppmanar någon att göra arbetet själv men med viss guidning.  

Slutligen är det en utmaning att lösa vissa mer komplexa arbetsuppgifter. Sett till vad jag jobbar med skulle det vara bra med fler kurser inom IT och databashantering under tiden på FTL. Under min utbildning hade vi enbart en kort grundkurs i detta, men det är samtidigt en finess att jag inte har alla kunskaper för då får jag lära mig var dag och utvecklas kontinuerligt vilket är riktigt roligt! 
 

Vad fick dig att välja din utbildning?
Från allra första början ville jag bli flygledare och det var det som drev mig att söka just FTL i Norrköping. Efter att jag åkt ut under testfaserna beslöt jag mig för att stanna kvar och läsa programmets logistikprofil. Ett ämne jag inte alls hade tänkt närmare på innan utbildningen, men ett ämne som jag så här i efterhand är glad över att jag valde då det passar mig som person att jobba med och att det är ett centralt ämne i många organisationer.